torsdag 30. september 2010

Sammensatte tekster

Ordet sammensatte tekster er for meg et litt skremmende ord. Jeg har mange ganger tenkt på dette ordet under praksis, etter utallige sammenstøt med ordet i LK-06. Sammensatte tekster høres så vanskelig ut å få til. Tekst, lyd, bilde, musikk.... Dette store som skal forenes til noe meningsfullt for elevene, og ikke skremme vettet av en skarve lærer(i hvertfall meg).. Men så nå etter å ha fått litt mer kjennskap til hvordan pc-verden fungerer så er ikke dette ordet så skremmende lengre. Å godt er det! Alt handler om lærerens kompetanse og villighet til å utvikle denne kompetansen, slik at det gagner elevene best mulig. Sammensatte tekster utvikler seg stort fra første årstrinn og til tiende årstrinn, det er mange ulike grader og varianter av sammensatte tekster.  Ett av målene for opplæringen er : " gjøre rede for grunnnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster" - kompetansemål etter 10 årstrinn i norsk. Dette tror jeg er et viktig kompetansemål som nok burde være i fokus også før 10 trinn.
Et annet mål er at elevene skal :" vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner" dette etter 7 årstrinn.

Her er det to kompetansemål som jeg tror kan være motivasjonsskapende, særs med hjelp av digitale verktøy. Og kanskje med hjelp av nettside. Her tenker jeg at klassen kan ha en egen nettside der alle kan publisere innlegg. Jeg ser for meg spillanmeldelser og andre anmeldelser, der lyd og tekst og bilde er representert. For de skrivesvake kan det å lese inn på lydbånd og publisere en muntlig anmeldelse være en måte å løse en slik oppgave på. Jeg tenker at tilpasset opplæring må være enkelt å få til ved en slik fremgangsmåte. Her kan alle elevene bidra på forskjellige måter og etter deres evne, og så måles ut fra kompetansemålet innhold. Og ikke om de er flinke til rettskrivning, muntlige ferdigheter osv.. Selv om dette også er viktig. Forskjellig fokus på forskjellige oppgaver. Kanskje kan en slik fremgangsmåte til norskfaget være motivasjonsskapenede og inkluderende, noe som igjen kan øke lysten etter å bli bedre på områder som elevene er svakere på. Må nok engang påpeke viktigheten av en kyndig lærer som vet hva han snakker om og som kan digitale verktøy, og at utstyret som er tilgjennelig fungerer.

Krysser fingrene for at skolene skal få bedre økonomi, slik at de kan ruste opp sine digitale verktøy.. er litt redd for at alle tanker om IKT i skolen fort kan falle i grus hvis det blir en evig kamp om når man kan få ha pcène til sin rådighet og ikke bare en liten time i uka...som er et faktum i noen skoler....

4 kommentarer:

  1. Så fint at du ser mange muligheter for tilpasset opplæring med IKT. Du er konkret og god i dine beskrivelser av hva du ser for deg. Blogg og wiki er forholdsvis enkelt å komme i gang med. Se litteratur-wiki Kjerringøy skole har laget (http://kjerringoylitteratur.wikispaces.com/).

    SvarSlett
  2. Hei Kathrin, jeg syns du har mange viktige poeng her, spesielt tror jeg det med at IKT kan være motivasjonsskapenede og inkluderende er kjempeviktig, det er alfa omega å dra med alle elevene, og IKT er et forholdsvis nytt hjelpemiddel i dette arbeidet som jeg håper alle lærere vet å benytte seg av. Og selvfølgelig skaffer seg kompetanse til å bruke sammen med sine elever!

    SvarSlett
  3. Lærere burde øke sin kompetanse der dem er mindre flinke, bare så synd at det er et økonomisk spørsmål for mange. Ikke alltid like greit å be om ulønnet permisjon til egen videreutdanning, slik at man får bedre kompetanse. Jeg tror ikke det er mange skoler som har råd til å gi lærere lønnet permisjon for oppgradering av kompetanse. Nå har jeg aldri jobbet i skolen selv, annet enn som vikar, og jeg vet ikke hvordan skolene kurser lærerne sine på de ulike områdene som trengs. Men tror ikke det er så vankelig å inspirere lærere til å benytte seg av IKT, så lenge midlene er tilgjengelig og anvendbare. Jeg tipper elevene for det meste også blir mer motiverte av økt IKT bruk i skolen.

    SvarSlett
  4. Ja, det at læreren har kompetanse i forhold til konstruktivt bruk av IKT i skolen er helt nødvendig for at elevene skal kunne få utviklet sine kunnskaper i forhold til IKT. IKT- kurs, og da mener jeg ikke bare opplæring i fronter, burde vært obligatorisk for alle lærere. Dette burde også følges opp av oppfriskningskurs (av tålmodige og oppmuntrende Thomas) slik at også lærerne får økt motivasjon og lyst til å lære mer. Selv om man er ferdigutdannet lærer og har laget et par Power Pointer i løpet av lærerutdanningen, er det overhodet ikke en selvfølge at man føler seg klar for å "anvende digitale verktøy" i alle fag.

    SvarSlett