fredag 17. september 2010

Viktigheten av nettvett

Jeg fant i min søken etter tilleggsinformasjon til min refleksjonslogg en nettside om nettvett. Nettvett er noe som er høyaktuelt i dagens samfunn, da kanskje i aller høyeste grad ungdommens samfunn. IKT i skolen blir nå introdusert fra første klasse og øker i styrke etterhvert som årene går. Det er heller ingen tvil om at ungdommens kommunikasjon foregår over msm og andre chatte-steder. Jeg vil påstå at dagens ungdommer møter store utfordringer i hvordan de skal opptre på internettet, og da kan slike sider som dette være en hjelp til dem å forstå litt mer om nettvett:  http://www2.skolenettet.no/ettklikk/ .

Nettvett er også noe som burde være til diskusjon og mer opp i lyset enn hva det er i dag. Internettet er en arena hvor du blir sett og hørt på mange måter, og det er kanskje ikke like enkelt å se hva som er riktig og galt i de ulike situasjonene. Kanskje føler en seg litt tryggere hjemme foran pcèn og dermed så våger en mer, enn hvis en hadde stått ansikt til ansikt med den aktuelle situasjonen. Så min oppfordring er å oppfordre til forsiktighet rundt hva en publiserer på internettet og vise elevene denne aktuelle siden ovenfor. Og ikke minst forklare at en har et ansvar for det man publiserer på internettet og at det er noe som kalles for personvern og hva det er.

4 kommentarer:

  1. Godt innlegg med link til nyttig nettressurs på nettvett. Trygg bruk (http://www.medietilsynet.no/trygg-bruk/) jobber for trygg bruk av digitale medier for barn. Pedagogisk og inspirerende, bl. a. med gode og autentiske filmer.

    SvarSlett
  2. Den linken skal jeg sjekke ut. Det er viktig å skape gode holdninger innenfor nettvett og det å respektere andre mennesker på nettet. Så det kan jo være greit med et lite reportoar av nettsider som kan vise det på en fin og forståelsesfull måte.

    SvarSlett
  3. Viktig tema du tar opp her.
    Slik jeg har opplevd det, er dette et tema det kan være litt vanskelig å jobbe med i skolen. De fleste (både barn og voksne), vet hva de vil bruke internett til, og vil i liten grad gi slipp på noe for å gjøre sin nettbruk tryggere. Jeg tror gjengangsmelodien er "det skjer ikke meg". Desto viktigere blir det å rette fokus mot nettvett! Mye nyttig å finne på nettsidene.

    SvarSlett
  4. Jeg har også opplevd tilsvarende med elever på mellomtrinnet. Jeg tenker at ett fokus omkring nettvett burde være tema fra den spede "data-begynnelsen" til elevene. Det å fremme gode holdninger tror jeg også er viktig, så kan elevene selv velge hva de mener er lurt å gjøre i de ulike situasjonene som kan oppstå. Kanskje kan man øve seg på bruk av nettvett, dramatisere og gjøre ett slikt holdningsskapende arbeid til en elevaktivitet der dem selv må tenke ut "oppstått problem og løsning" ? Kan det være en måte å fremme holdninger som dem selv kanskje vil ta i bruk? Og her burde læreren være godt forberedt, slik at veiledningen blir best mulig.

    SvarSlett