søndag 26. september 2010
IKT og begynnende lese- og skriveopplæring
Jeg sitter her å fundrer videre på tanken om at en fruktbar bruk av IKT i undervisningen i norsk svært godt kan dreie seg om bilde-og tekstbehandling i forhol til det å lære seg å lese og skrive. Hvis en elev sliter med å gjennkjenne grafemets utseende så kan et tastatur være inngangsporten til å lagre grafemets utseende i langtidsminnet. Eleven kan istedetfor å bruke unøvendig mye tid på å gjenkjenne bokstaven heller bruke tid på å uttrykke det eleven vil uttrykke. Kanskje kan denne tidsbruken over gjennkjenningen av bokstavene være med å hindre en skriveglede og tildels en leseglede? Kan bilder til elevens tekst være med å støtte oppunder elevens kommunikative hensikt? Og vil ikke dette kunne støtte opp om elevens utvikling av ordforråd? For ikke å snakke om at et ord kan bety flere ting.. I tillegg vil grafemet etterhvert som eleven "utsettes" for det lagres i langtidsminnet og dermed så er eleven i stand til å nedtegne bokstaven på papiret, også her viktig at eleven blir sikker på hvor man starter skrivingen av hver enkelt bokstav. Det er viktig å påpeke at selv om man bruker IKT og biledbehandling som en innfallsport til lese- og skriveprosessen så skal ikke den vanlige lese og skriveopplæringen settes tilside. Dette er prosesser som burde gå hånd i hånd. Små elever, også større, trenger ulike innfallsporter og varierte arbeidsmetoder for å lære og da kan IKT i mine øyne brukes mer aktivt i denne opplæringen. Jeg har ikke erfart at IKT får spesielt god plass i innlæringen av lesing og skriving, men kanskje er tiden inne for å se nye veier... Annet enn at IKT og biledbehandling blir mer brukt til elever med ulike grader av psykisk utviklingshemming, og har sett at dette fungerer. Så hvorfor ikke bruke IKT mer aktivt i den første lese- og skriveopplæringen? Kanskje kan dette gjøres via stasjonsarbeid der IKT stasjonen er lærerstyrt og at elevene på de andre stasjonene jobber opp mot det som har skjedd eller kommer til å skje på den lærerstyrte stasjonen. Eller at elevene lager sine egne ordbøker med bilder og tekst. Mange muligheter så lenge man bare åpner opp øynene og er villig til å se mulighetene som ligger der :)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Faglig velfundert og god refleksjon. Kan du skjønne at ikke alle har skjønt og praktiserer det du beskriver. Arne Trageton har skrevet boka "Å skrive seg til lesing".
SvarSlettDen boka er herved notert, så den må sjekkes ut!
SvarSlett