mandag 27. september 2010

Litteratur og blogging

Jeg tar i år også nordisk litteratur ved siden av norsk 2, og her i går kveld da jeg satt bøyd over Cora Sandels "Alberte og Jakob" kom jeg til å la tankene flyte over i bloggingens verden. Jeg tenkte på hvis jeg nå hadde vært en ungdomsskoleelev og hadde vært nødt til å lest denne boken, så kunne blogging om litteratur vært til stor nytte. Tenk om jeg i går da jeg kom over interessante felter i boken kunnet blogget om dem, og sett om mine medelever hadde tenkt noe i samme dur som meg... Det hadde vært interessant det. Kanskje kunne undervisningen i litteratur på ungdomstrinnet vært knyttet opp mot blogging. Her kunne elevene tatt opp virkemidler og symbolikk eller rett og slett bare ting dem lurer på med engang de dukker opp. De hadde fått et forum for diskusjon om en bok som kunne fanget deres leseglede, kanskje til og med gitt dem mer leseglede og leselyst. Kanskje kunne medelever fungert som veiledere til hverandre i form av å avklare, forklare og utdype aktuelle problemstillinger. Dette vil naturligvis kreve en engasjert lærer som er ofte innom klassens blogg hvor læreren kan veillede elevene hvis de er på vllspor. Kanskje kunne temaer fra elevenes blogging blitt tatt opp i undervisningen dagen etter. Jeg tenker også at lesesvake elever ville ha fått utbytte av en slik blogging nettopp fordi de får flere innfallsvinkler å støtte den leste teksten opp mot, og at de av og til måtte sette ord på det dem nettopp har lest.  Hva tenker dere andre om noe slikt?

Grunnen til at jeg i dette tilfellet tenker ungdomsskolen, er fordi disse elevene ofte er svært uengasjerte i forhold til å lese gamel litteratur som ikke inneholder mye "action". Kanskje kan bloggingen tilføre litteraturen ny substans og at elevene kan få del i vår gamle litteratur på en moderne måte....

2 kommentarer:

  1. Du imponerer stadig med dine begrunnede og konkrete forslag til gode IKT-anvendelser - her for å motivere til og styrke arbeidet med litteratur. Som du beskriver tror jeg at bruk av blogg kan bidra til at vi nærmer oss en naturlig engasjerende måte å lære på - av hverandre (læring er situert, sosialt, distrubuert og mediert).

    SvarSlett
  2. Jo takk for det. Jeg tror jo også det at blogging her kan være med å engasjere på en helt annen måte enn hva det ville vært å lese bøker helt alene og kanskje ikke skjønne stort. La elevene bli hverandres medierende hjelpere, i Vygotskys syn..

    SvarSlett