onsdag 29. september 2010

Fremtiden....

Kom over nok en artikkel i avisa om digitale medier, men nå om Ebøker og barn. Kanskje er det slik fremtidens undervisning i litteratur vil foregå om noen år.. Alle elevene sitter med hver sin Ebok og leser bøker. Det vil lette ryggsekkens antall kilo, og kanskje fremme leselyst hos noen elever.. Mulighetene er mange og det vil kanskje bli lettere å få tak i ny og spennende litteratur. Tenker at bakdelene også er store her. Jeg tror vi vil få elever som blir fortere slitne, det tar jo på å sitte fremfor en skarp skjerm og lese mengder med tekst. Skolebibliotekene vil kanskje bli enda dårligere hvis all skjønnlitteratur og noe faglitteratur forsvinner, kanskje til og med falle bort... Hvem vet? Vil læreren miste noe av sin kontroll ovenfor hva elevene leser?  En ting er i allefall sikkert; det hadde vært morsomt å prøvd dette ut i en klasse og sett hva for respons elevene og lærere hadde gitt. Ville læringsutbyttet blitt bedre og hvordan kunne dette blitt brukt på en pedagogisk god måte i skolen? Nei, jeg ønsker meg en skole med altfor god økonomi der man kunne prøvd ut slike ting... Det handler vel også litt om å møte samfunnet og den utviklingen om skjer der...

Sjekk ut linken hvis du er nysgjerrig på mer om den da ;http://www.dagbladet.no/2010/09/29/kultur/litteratur/bok/eboker/ebok/13613613/

2 kommentarer:

  1. Se bloggen til Eirik Newth (http://newth.net/eirik/) for mye interessant om ebøker.

    SvarSlett
  2. Jeg synes artikkelen din var interessant. Jeg tror selv at vi aldri kommer til å gå helt over til nettbøker. Det er noe med det å sitte seg i sofakroken med ei god bok, når man kan selv blad sidene og holde boka. Men tja, jeg er kanskje veldig gammeldags?

    SvarSlett