mandag 27. september 2010

Tre av fire barn opplever å bli mobbet gjennom digitale medier i nord- norge...

Jeg fant en sak fra an.no om barns bruk av digitale medier og mobbing.  http://www.an.no/nyheter/article5326115.ece Her ser vi at så mange som 3 av 4 barn har opplevd mobbing via digitale medier. Kanskje burde fokuset på oppførsel og nettvett generelt bli tatt mer og oftere opp. Presset mot barn økes også i den grad at det forventes at de skal ha tipptopp utstyr hele tiden, og her blir skillet mellom de med mer og mindre penger stadig større.

Noen som har noen tanker om hvordan vi som lærere kan være med å snu denne trenden, slik at mobbing via digitale medier reduseres?

7 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Har akkurat lest artikkelen på an.no, kom til å tenke på ditt tidligere innlegg ang. nettvett. Jeg mener at begge disse to innleggene dine er veldig sentrale og ikke minst viktige. Det er vi som lærere og voksenpersoner som må sette fokus på både nettvett og digital mobbing.
    Jeg har ikke akkurat noen konkrete forslag på hvordan man kan gjøre det i praksis, men jeg tror at mer åpenhet rundt barns internettbruk i hjemmet kanskje kan redusere noe av mobbingen? Kanskje den stasjonære pc-en med isdn oppkobling midt i stua, ikke var så dum allikevel?

    SvarSlett
  3. Svært viktig sak du og pressen setter fokus på. Artikkelen du viser til omtaler ressurssider og kampanjer mot digital mobbing. Her vil det være mye å hente i forhold til bevisstgjøring. Bedre IKT-kunnskaper hos lærere og foreldre vil kunne gjøre dem til gode veiledere i den digitale jungelen.

    SvarSlett
  4. Jeg tror også at en åpenhet rundt barns internettbruk er svært viktig. Samtidig tenker jeg at det kan være lett å glemme av internett og digitale medier som en mobbe-arena nettopp fordi den er "ny". Utviklingen har jo eksplodert de siste årene og da kan det være tøft for de minst oppdaterte foreldrene å følge med. Kanskje kunne slike temaer som digitale medier og mobbing blitt tema for foreldremøter, der man kunne diskutert og tatt opp ulike problemstillinger som man kunne tatt opp med elevene hjemme? Det er noe som heter "Det er mitt valg", men husker ikke helt om de har noe opplegg rundt mobbing og digitale medier. Men tankegangen deres kan vell godt forenes med denne problemstillingen, nemlig og bevisstgjøre elevene til å ta kloke valg også når det kommer til valg som du kan "skjule" deg bak (da mener jeg skjuling i den grad det foregår bak en pc, mobiltlf ol og ikke i direkte møte med aktuell person).

    SvarSlett
  5. Jeg skrev akkurat et innlegg ang. dette området selv. Jeg er mildt sagt rystet når jeg leser sakene som kommer frem i media. Mobbing på nettet som er forsøkt håndtert av foreldre, skoler og til slutt meldt til politiet. Men som blir henlagt (!) Fortvilte foreldre ser ingen annen utvei enn å gå til media med disse sakene, og helt ærlig synes jeg bare det er bra. Fordi det kan hjelpe til å sette lys på hvor utbredt slik mobbing faktisk har blitt iløpet av kort, kort tid. Det er ikke mange år tilbake i tid hvor mIRC, eller IRC, var det "hotteste" innen nett-verden og denne chattekanalen var en stor del av hverdagen. Selv var jeg der og når jeg ser tilbake på dette nå, ser jeg jo hvor "simpelt" dette var. Dagens nettverden har utviklet seg så til de grader, og gjør det fortsatt med stormskritt. At mobbingen fins er det ingen tvil om, men graden av det som blir skrevet, og gjort med og mot andre, den tror jeg er så sterk og utrolig forferdelig stygg, at man egentlig ikke vil vite om det, og jeg tror at det ikke er noe man VET om, før man har opplev det selv.... Desverre...

    SvarSlett
  6. Oj oj oj, ser at jeg virkelig må være helt ute på jordet her når det gjelder pcèns verden... Har aldri hørt om mIRC og IRC jeg ;)

    Dette er jo noe som er høyaktuellt og jeg tror at vi som kommende lærere garantert vil støte på slike tilfeller. Og da tenker jeg at det er viktig at disse emnene blir tatt opp i den enkelte skole og diskutert om hvordan man skal reagere på dette som har med nettmobbing å gjøre. Jeg tror det er viktig at skolen har en felles plattform for hvordan de skal reagere og at elevene er oppmerksom på dette, og da i like stor grad som "vanlig" mobbing. En blir fort hjelpesløs i dette virrvarret av medier en kan uttrykke seg i, og jeg tror lærere, foreldre og voksenpersonene rundt elevene må være veldig oppmerksom på hva ungene bruker tid på fremfor sine digitale verktøy. Men vanskelig; ja det er det og utfordringen er større enn noen gang vil jeg påstå... Å skape gode holdninger og starte det arbeidet tidligst mulig er vell en måte å møte denne utfordringen på... men akk så vanskelig...

    SvarSlett
  7. Jeg tror også at vi som lærere vil komme i situasjoner hvor vi vil oppleve at elever blir mobbet, både via nett og ellers. Jeg tror som du er inne på, at foreldre må ta et større ansvar for barna sine. Jeg har hørt om barn som i 10 års alderen får konto på facebook, og jeg syns dette er FOR tidlig. Foreldre sier de har tilgang og kan styre hva som blir publisert, men i realiteten er det mye som blir sagt på nett som ikke lærere, foreldre og andre fanger opp. Grunnen til at jeg tar opp foreldre, er at det er de som må ha et hovedansvar. Vi kan legge til grunn for god bruk av nettet, men mye faller på hjemmet.

    SvarSlett