torsdag 14. oktober 2010

Tidlig start


tilvenning
Sitter her og trykker på pcèn min med min datter på fanget. Etter å ha "omkalfatret" pennalet mitt og tømt alt innhold på bordet, starter leken. Her sitter hun musestille og leker med penner, linjaler, markeringspenner og blyanter. Hun er tydelig opptatt. Etter jeg tok et lite blikk mot fjellene, så var plutselig en ekstra fane kommet på skjermen. Hun hadde funnet en hurtigtast jeg ikke visste om...

Tanken slo meg, hvis hun som er litt over året får det til og ikke jeg, da er det påtide med full skjerpings:) Jaja.. hun er da et barn av dataalderen, så hun burde vell tidlig krøkes. Hvorfor ikke starte med tilvenning og bruk av pc like tidlig som med bruk av fargestifter og ark? Hvis vi virkelig mener at digitale ferdigheter er så viktige, så burde jo digitale verktøy brukes fra barna er små. En start er kanskje å leke seg med diverse tegneprogrammer og velegnede dataspill. Men med kyndig voksne tilstede. Jeg lar ikke min datter tegne uten at jeg er tilstede, i fare for oppspiste fargestifter... Naturlig nok ville jeg heller ikke latt henne være alene med datamaskinen. Jeg tørr påstå at barn som også møter den digitale verden tidlig, vil bli flinkere til å håndtere situasjoner de kommer opp i senere. Kanskje vil en tidligere tilvenning av digitale verktøy fremme lese- og skrivekunnskapenen til barna også? Det er kanskje ikke uten grunn at Trageton skriver om "Å skrive seg til lesing på pc..." (Arne Trageton, 2004)?

2 kommentarer:

  1. Med utgangspunkt i en opplevelse fin undring om barns utforsking av verden rundt seg. Hvorfor skal ikke pc inngå i den?
    Mine sønner lærte seg selv å skrive og lese på pc, den ene før han var fem.

    SvarSlett
  2. Prøver igjen på å svare etter at den første forsvant i løse luften:)

    I det jeg ser rundt meg, så er pc et ikke-spørsmål hos de aller fleste. Det som blir brukt av digitale vverktøy er playstation og gameboy. Det er sikkert greit det og, så lenge det er en bevissthet omkring hva som spilles. Jeg mener at et tidlig møte med pc vil skape mer bevisste unger, og de vil bli flinkere til å håndtere verktøyet. Spesielt med tanke på at fremtiden nok helt sikkert kommer til å bli mer digitalisert, og fremtidens barn vil nok møte digitale verktøy i en langt mer omfattende grad enn i dag. Så derfor er jeg enig med deg i det at pc bør inngå i den tidlige undringen til barna, likeså de møter skriften med blyant og papir...

    SvarSlett