Da vi hadde praksis på småskolen, var vi også innom tredje trinn. Her hadde dem bruk av word som en av stasjonene i stasjonsundervisningen. En norsktime med slik undervisning kunne dreie seg om å skrive oppgitte setninger på word. De skulle utføre et slags diktat, og lagre i egen mappe. Det var interessant og se hvor mye elevene gledet seg til å komme til datastasjonen. Den var utvilsomt den mest populære blant begge kjønn. Og elevene fikk til det de skulle. De eksperimenterte med skrifttyper og farger, og fikk øvet seg i å skrive på tastaturet. Etter hver økt med stasjonsundervisning skulle elevene fortelle de andre elevene hva de mente om deres egen prestasjon og gruppas prestasjon. Hva de hadde lært, hvordan de hadde jobbet, hva de hadde gjort og hva de likte best fra økten skulle fortelles til de andre. Dette setter også et fokus på egenevaluering, og elevene ble bevistgjorte på hva de lærte og de fikk trening i å snakke foran et publikum.
Et lite innblikk i hvordan pc og word, eller andre skriveprogrammer, kan brukes til på småtrinnet...
Så fint å få se et eksempel på at IKT er fult ut gjennomførbart også på de laveste trinn! Hører ofte om lærere som synes dette er vanskelig. Virker som at lærerne du forteller om har funnet ut en god måte å gjennomføre IKT-undervisningen på.
SvarSlettHvert klasserom hadde fire stasjonære maskiner, så de brukte dem ofte i undervisningen. Var fokus omkring det å bruke ulike sanser i innlæringen. Og i arbeidet med pcèn fikk de brukt både taktile, visuelle og auditive sanser. Interessant å se hvordan lærerene så på bruken av digitale verktøy, det ble iallefall ikke opplevd som et uff og æsj..
SvarSlettTrivelig å lese om hvordan pc-er var selvfølgelige i stasjonsundervisning. Interessant med så bevisst bruk av egenvudering.
SvarSlett