mandag 18. oktober 2010

Norsk litteratur og mediesamfunnet

Etter å ha sittet en hel dag på høgskolen og lest i Norsk litteraturhistorie gjennom tusen år, så dras tanken over på hvor mye samfunnet har endret seg. I 1814 ble det utgitt hele 14 skjønnlitterære verk i Norge. I 1830 utgis det hele 70/80 skjønnlitterære verk, og i 1863 144 verk. Bare 300 av 2812 utgivelser i årene 1814 til 1847 var skjønnlitterære (mest lyrikk).. En liten aha-opplevelse i forhold til dagens utgivelser av skjønnlitterære verk, der nesten hvem som helst kan gi ut en bok. Tenk på hvor stor makt datidens forfattere hadde som samfunnsmedium, det de skrev ble lest av eliten og på mange måter regnet for sant. Det dem fantaserte og berettet var preget av tiden de levde i, og  forfatterne var på mange måter sterkt representerte i det politiske Norge. De var samfunnsdebatanter som folk så opp til. De var kritiske til samfunnet. De var forkjempere til samfunnsendringer.

Tro, hvis disse forfatterne hadde levd i dagens samfunn, hva de ville tenkt om mediesamfunnet slik det har utviklet seg? Nå kan de lese skjønnlitteratur i alle varianter, lydbok, ebok, gammeldags papirutgave... Det de representerte var relativt lite og smått, det dagens forfattere representerer er relativt stort og mangfoldig. Hvilken rolle spiller digitale verktøy inn i dagens situasjon, og da spesielt mot dagens unge? Klarer elevene våre å holde oversikt over hva som finnes? Og hvordan tilegner de seg holdninger og kunnskaper om samfunnet når det er så mye å velge mellom?

Men mest av alt, hvordan skal vi som lærere i norsk klare å engasjere elever til å fortsette å lese, når det er så stort utvalg? Og på hvilken måte kan vi bruke digitale verktøyer til å fremme lese- og skriveglede hos elevene våre?

Dere husker kanskje den velkjente "adjektivhistorien", som vi som små møtte titt og ofte. Kanskje kan denne utvides til et felles skriveprosjekt, der elevene skriver sin del av en historie på et felles dokument for klassen. Der de samme prinsippene for adjektivhistorien tas i bruk. Eller at det blir mer prosess orientert, der elevene i tur og orden skal utvikle en historie. Da med utgangspunkt i hva de før deg har skrevet, så skal eleven fortsette diktningen til medelevene.

Bare noen tanker skutt ut i det fri... :)

1 kommentar:

  1. På neste samling vil IKT-fokus være på sammensatte tekster og skrive- eller uttrykksglede.

    SvarSlett