søndag 17. oktober 2010

Norskboka.no

Etter å ha lest Norskboka.no så sitter jeg igjen med noen tanker eller ervervede tanker.. Mitt første tanke omkring denne boken er at jeg kommer til å bruke den som et oppslagsverk. Det er en bok proppet full av tips og ideer til hvordan man kan bruke IKT i norskfaget. Den har masse informasjon om ulike programmer på nett og hvordan disse skal brukes. Jeg ser for meg at boken vil bli flittig brukt i norskundervisningen. Norskboka.no er ei bok jeg skulle ønske jeg visste om da jeg var i praksis. For ikke å snakke om når man har vikartimer som innebærer IKT. Dette er en bok som jeg tror mange lærere vil ha utbytte av, nettopp fordi den er så konkret på de områdene den tar opp. Men en fare med denne boken, er at den kan fort komme ut av dato. Internett og programvarer som i dag finnes på markedet forandres uttrettelig fort. Noe som kan gjøre boken uaktuell innen kort tid. Bokens essens tror jeg alikevell er viktig å ta vare på, nettopp det å se mulighetene blant mulighetene..

3 kommentarer:

  1. Er helt enig med deg; boka er et godt verktøy, og gir konkrete tips og ideer til IKT i undervisningen. Ang bokas "datostempling", så vil nok mye av prinsippene i boka være overførbar til nyere programmer og nyere versoner av ekisterende program.

    SvarSlett
  2. Godt dere liker boka med alle sine konkrete opplegg. Første utgave kom i 2008. Web 2.0 gjorde at Leif Harboe kom med ny utgave i år (etter bare to år). "Fra leseweb til lese-/skriveweb" heter første kapittel i siste utgave. Det er beskrivende.

    SvarSlett
  3. Jeg håper jo også at boka holder seg i noen år, hadde vært kjekt om den ennå kunne være "gyldig" om et par år fra nå.
    Hvis vi tenker på hvor fort bloggingen har spredd seg blant folk, så er skriveweb utrolig beskrivende. Det er jo stadig fler som oppdager bloggingen, og som bruker den i en eller annen sammenheng. Det er iallefall utrolig mange hobbyblogger der ute, og her kombineres bilde og skrift hele tiden. Masse interessant å se og lese på nettet.

    SvarSlett